Har du en god idé, store planer, masse motivasjon og en plan om å starte som gründer? Det er mange feller man kan gå i, og du vil bli nødt til å legge inn mye av din egen tid og dine egne penger for å få det til å fungere. Men om du faktisk lykkes kan du virkelig høste stort av godene senere. Det er nok få følelser som kan sammenlignes med den du får av å mestre det du elsker å drive med, og i tillegg tjene ordentlig gode penger på det. Når du er din egen sjef er det du som styrer dagen din, og du som setter reglene. Men ingen klarer å komme seg til toppen, og et kjent ordtak sier at man er aldri så sterk alene som man er sammen. Derfor er det viktig at du bygger deg et stort og variert nettverk, av flere grunner.
Å dele erfaringer
Ved å komme i kontakt med andre som driver med det samme kan dere alle lære av hverandre. Teknisk sett er disse andre gründerne konkurrentene dine, men det trenger ikke bety at dere skal være uvenner. Kanskje dere uansett har kunder på helt ulike steder, eller leverer helt forskjellige varer eller tjenester uansett? Da har ingen av dere noe å tape på at alle lykkes. bruk sosiale medier for alt det er verdt – ikke bare for å promotere deg selv, men også for å skape og opprettholde vennskap og bekjentskaper. Dere har allerede noe til felles, så dere får nok å snakke om. Kanskje dere har erfaringer å dele eller tips å gi hverandre? Du kan ikke alltid regne med å få like mye tilbake som du gir, men ofte får du både det og mer om du omgir deg med de rette menneskene. Det er dessuten en klar grense mellom det å la seg inspirere og det å stjele en idé fra noen. Så sørg for at dere alle vet hvor den går.
Vær deg selv
Både rundt andre i nettverket ditt og utad til kunden er det viktig at du er ærlig og åpen. Du trenger selvfølgelig ikke å utlevere absolutt alt hele tiden, men du burde ikke prøve å utgi deg for å være noen annen enn den du er. Du vil ikke komme overens med alle på denne måten, og heller ikke trekke til deg kunder fra alle grupper i samfunnet. Men i lengden vil du merke at du får både en mer trofast kundebase og et mer stabilt og ærlig nettverk rundt deg ved å representere deg selv på en ærlig måte. Vil du for eksempel selge en god sovesofa bør du legge vekt på hvor komfortabel, stilig og praktisk den er. Begynner du derimot å fokusere på hvor dårlige alle andre sofaer er virker du både smålig og uprofesjonell. Det er viktig å være god for å få det til, men vi er alle bare mennesker som ønsker å forsørge oss selv.