I denne artikkelen skal vi se på hva markedet egentlig består av, og vi skal også prøve å få et innblikk i hvorfor det er viktig å ha en så nøyaktig oversikt over markedet vi er i som overhodet mulig.
Hva er et marked?
Økonomien vår er et begrep vi ofte bruker for å definere summen av alle markedene som finnes der ut. Det finnes altså mange forskjellige typer markeder, men det som er felles for alle er at de inneholder aktører som enten tilbyr eller etterspør forskjellige varer og/eller tjenester.
Det finnes mange forskjellige teorier og ting vi kan gjøre i praksis for å måle etterspørselen av et produkt eller en tjeneste i et marked. Grunnen til å gjøre dette er at vi kan få et innblikk i hvordan vi kan prissette produktet vårt.
Det finnes mange forskjellige aktører som questback som tilbyr bearbeidet eller rå informasjon som du kan bruke som grunnlag for å ta økonomisk kloke beslutninger. Husk at ofte så blir prisen høy for varer som ikke har like høy etterspørsel, men dette er bare en slags generell regel. Det finnes også andre ting som kan reflekterer prisen, for eksempel kostnaden ved å lage varen. Varer som blir produsert etter bestilling er for eksempel oftest utenfor det som er vanlig i å se på en etterspørselskurve.
Innenfor ethvert enkelt marked er det også muligheter for forskjellige segmenter av kunder. Dersom vi utforsker kundesegmentene kan vi også få større innsikt i hva slags mennesker som kjøper varene våre. Ut ifra dette kan vi også begynne å beregne hvordan vi skal sette opp markedsføringsstrategien vår. I den kan vi bestemme hvordan vi skal reklamere for produktene våre, og hvem vi skal rette oppmerksomheten vår mot. Det er ofte bedre å ha en solid kundegruppe som er lojale til produktet vårt enn å bare selge en generell vare til hvem som helst. Selv om varen din er en vanlig forbruksvare så bør vi fortsatt selge den på en spesiell måte som gir kundene våre større grunn til å kjøpe vår vare og ikke konkurrentens.
Dette er de typer markeder vi kanskje er mest kjente med, som inneholder enkle bytter av varer og omløpsmidler. Det finnes også for eksempel noe vi kaller for aksjemarkedet. I dette markedet så bytter vi penger for eierandeler i forskjellige selskaper som er børsnoterte. Dette vil si at selskapets kapital er delt opp i mange forskjellige folks andeler av egenkapitalen. På denne måten kan selskapet øke kapitalen sin, samtidig så kan aksjonærene investere i selskaper som de har troen på vil kunne gi dem et godt utbytte på pengene som de setter inn.
Eiendomsmarkedet er også et marked hvor det er hus og eiendommer som er hovedproduktet. Poenget er at det finnes mange forskjellige markeder, men regelen er at vi bytter verdier med andre mennesker.