Alle Gründere vet at det lønner seg å ha en bedriftsplan. Selvstendig næringsdrivende har som regel gått og ruget på sin etterlengtede drøm i lengre tid og en framdriftsplan er mest sannsynligvis allerede et viktig ledd i prosjektet. Selv om man brenner for selve ideen for virksomheten man vil starte er det også viktig å være fore var når det kommer til eventuelle skjær i sjøen. Skal man lykkes med gründerdrømmen kan man møte en del utfordringer, men merk at ingenting er umulig så lenge man beholder bakkekontakten. Er man bevisst at framgangen sjelden kommer alene vil man kunne ta bedre grep om utfordringene når de kommer. Som selve grunnpilarene født av dine ideer bør du også ha kjennskap til bedriftsmiljøet du skal inn i. Har du litt erfaring fra bransjen er det nemlig mye lettere å bygge nettverk for din nyfødte virksomhet i et marked med gode gro forhold.
Sett opp en forretningsplan for virksomheten
På nettet finner du mange gode råd for hvordan du kan sette opp en forretningsplan. Snakk gjerne med andre som allerede har smakt på markedet du skal inn i for å bli kjent med hvilke potensialer du egentlig har. Gjennom en forretningsplan kan du sette opp en nærmere strategi for å nå virksomhetens mål. Skal du søke om finansiering og ønsker investorer med på laget er dette alfa omega for bedriftens fremgang. Er dere flere i teamet vil en fremdriftsplan også samle alles meninger og forebygge misforståelser som kan dukke opp i oppstartsfasen eller senere. En virksomhet som består av flere enn en person er dessuten meget fordelaktig om man skulle bli syk en dag. Selvstendig næringsdrivende er også mer sårbar på markedet sammenlignet med franchise markedet hvor bedriftene er en del av en større kjede. Når du skal finne base for virksomheten vil flere eksperter anbefale å dele lokale med andre. På denne måten kan du spare inn på kostnader til både leie og strøm og ligge litt tryggere sammenlignet om du hadde egen inngang.
Bevisst om dine muligheter via internett!
Det er mye gratis, lett markedsføring gjennom internett. Å annonsere virksomheten via sosiale medier som Youtube, Facebook eller f.eks. blogg når ut til langt flere sammenlignet med andre måter å markedsføre seg. Verden er digital og du har mange muligheter gjennom nettet. Her florerer det i gode råd og tips fra andre eksperter som allerede har oppfylt gründerdrømmen og som gjerne deler det med andre på samme vei. Samtidig kan du også dele dine erfaringer og opplevelser med andre nybegynnere i bransjen! Har du først satt en forretningsplan vil du og foretaket også ha mye igjen for å være bevisst om at det er ingen skam å snu og vente på bedre tider. Kle beina med ecco sko for alle og enhver når været er tyngst. Markedet er oppe og nede, og noen ganger kan det lønne seg å sette virksomheten på vent med sparebluss inntil videre. Selv om det virker som drømmen brister vit at det er en tid for alt.