Det er mange ting man må huske på når man skal starte et selskap. Det er mange skjemaer og det er mange rapporter som skal sendes inn. Noen har èn person som gjør denne jobben, men er man flere, er det viktig at man vet hvem som gjør hva og hvem som rapporterer til hvem. I Norge er det heldigvis veldig lett. Alt som har med staten, skatter og avgifter å gjøre går gjennom Altinn. Altinn er en database på internett hvor man sender alt det man trenger å sende til myndighetene.
Skal man starte et selskap, samme hva det er, så går man på Altinn og finner rett skjema. Det er gode veiledninger underveis slik at man får gjort akkurat det man trenger å gjøre. Er det noe som er feil får man en melding fra en saksbehandler i Altinn som forteller akkurat hva som er feil og hva som må rettes. Det er ansett som et av de beste systemene i Norge, og har fått mye internasjonal ros.
Har man behov for å levere skatt eller mva så gjøres dette også i Altinn. Det er derfor viktig at man følger med på epostene sine, da Altinn sender tekstmeldinger og epost når noe må gjøres i Altinn. Man får også personlige skattemeldinger i Altinn. Det samme gjeløder om man er ordinær arbeidstaker. Da er det bare å sende inn, eller eventuelt sjekke hva som må endres av uinformasjon og opplysninger. Bruk gjerne litt tid slik at du får det rett første gangen. Man sparer nemlig litt tid på å slippe å sende informasjon frem og tilbake mellom skasbehandler og skatteyter. Denne tiden kommer godt med til andre ting dersom man er entrepreneur…